Bilder som gör susen på din hemsida
Varför bilder på hemsidan?
Bilder finns på din hemsida av fler än en anledning och, tro det eller ej, dom är inte bara där för att lyfta designen. En bild gör det lättare att minnas både företag, visioner, personal och produkter i större utsträckning än bara ord. En annan anledning är något som kallas ”sökmotoroptimering”. Kort och gott så handlar det om att hitta dig lättare på internet via tex. Google eller andra sökmotorer, vi kommer till detta senare i texten.
Godkända bilder, Storlek och Format.
Första tanken gällande bilder till din hemsida kan vara, ”Det är väl bara att ta en bild och ladda upp!?”, både ja och nej. Det går bra att ta en bild som du tagit själv och ladda upp direkt på din hemsida. Men om du vill ha en bra bild som passar där den skall ligga och som skall laddas snabbt så krävs lite bakgrundsarbete. Här kommer några tips gällande bilder till din hemsida.
Det första man kanske ställer sig till är, vilka bilder är okej att publicera och vilka är inte okej? Om man till exempel googlar ”bilder till hemsida” får man upp flera sidor med högupplösta bilder som man kan använda till sin hemsida, allt från gratisbilder till bilder för flera tusen kronor styck. Att plocka bilder från google är i många fall inte okej då dessa kan vara copyright-skyddade av ägaren och får ej publiceras av annan användare. Det bästa, mest personliga och billigaste sättet att skaffa bra bilder är om man har en egen kamera och kan ta egna snygga bilder av sina produkter, tjänster eller personal. Mer tips om egna bilder följer längre ner!
Högupplösta bilder betyder att bilderna är stora och inte blir suddiga om man ändrar storlek på bilden. I detta fallet är det bättre att ta en större bild än vad man behöver än tvärt om, då större bilder går att förminska utan att de blir förstörda. Om man istället väljer en för liten bild och förstorar riskerar bilden att bli pixlig och suddig.
Om man har valt en stor bild till sin sida, som är mycket större än man behöver är det bra att skära ner den, även när man sparar ner bilden från sitt bildredigeringsprogram ska man tänka på att inte välja den bästa kvalitén. Detta för att skillnaden mellan den högsta kvalitén och den lite lägre inte är märkbar för ögat men däremot är oerhört mindre för datorn/hesmidan att ladda. Kort sagt, mindre bilder går snabbare att ladda och är därför lämpliga till hemsidor, men för små bilder är för dålig kvalité för att ha på din hemsida. Därför får man här hitta ett bra mellanting!
Filformat som oftast används till hemsidor är PNG och vanliga JPEG – filer, då de är lätta att ladda och inte tar någon onödig kraft på hemsidan. JPEG är det vanligaste filformatet som fungerar bra med mycket färger och ger en känd bra kvalité för en bild. Att välja filformat PNG kan vara bra om du skall ha en bild med transparent bakgrund. Detta förekommer ofta vid bilder på logotyper eller texter som är skapade som bild.
Vilka bilder till vad och varför?
Vilka bilder?
”Snyggast bilder säljer bäst!?” Nej, så enkelt är det inte... Att ge kunden en bild av den verkliga situationen är vad det handlar om, bilden skall berätta om och ge både ett mer seriöst, verklighetsbaserat och realsitiskt intryck. Kunden vill se att det är människor som skapar företaget och inga perfekt redigerade ”skyltdockor”.
Egna bilder
Har du tänkt att ta egna bilder på dina produkter så är det utmärkt. Detta inte minst för att det inte kostar en krona mer än din tid. Det är även ett lyft i kundens ögon att se ett kreativt företag som ansträngt sig till att ta egna bilder till sin hemsida. Och dessutom kan du vara helt utan oro för copyrightproblemen som kan uppstå på bilder från externa parter.
Tänk på att ta dina bilder i en miljö där produkterna faktiskt finns eller kan finnas. Ge kunden en chans att på ett realistiskt sätt kunna se den realistiska bilden och möjligheten när kunden köpt just din produkt eller tjänst.
Sökmotoroptimering med dina bilder, Ja Tack!
Som du säkert vet när du tar egna bilder eller om du har laddat hem bilder från siter där bilderna är fria att använda så vet du hur filnamnen kan se ut. En digitalkamera döper sina bilder efter nummer exempelvis ”DSC_2554866.jpg” medans företag du laddar ner bilder från gärna har sitt företagsnamn i bildnamnet.
Frågan är då, ”Spelar detta någon roll, för mer än att man kanske vill ha lite namnstruktur på dina bilder?”. Ja det gör det faktiskt, vid en sökning via sökmotorer är det gratis sökord för dig att få med ett bildnamn på den/de bilder du laddar upp på din hemsida. För att därför sökordsoptimera dina bilder, så döp bilderna till något relevant som bilden innehåller. Exempelvis, har du e produkt på en lila kruka från märket ”märke” så är det bra att döpa bilden till ”Lila kruka märke” för att potentiella kunder som letar efter i detta fallet denna kruka ska falla in på din hemsida och på så sätt få en ”gratis” potentiell kund!