SEO
Sökmotoroptimering on-page
Sökmotoroptimering eller på engelska kallat Search Engine Optimization, är för många något invecklat och komplicerat. Det är ett samlingsnamn för olika metoder och tekniker för att hamna högt upp i det organiska sökresultatet på sökmotorer, såsom Google. Det finns många olika sätt att optimera din hemsida på. Det kan vara on-page, on-site och off-page men vi börjar med det som vi kallar för on-page, med text och innehåll. För att lyckas med SEO handlar det i grund och botten om att ha en användarvänlig hemsida med kvalitativt och unikt innehåll. Sökmotoroptimering är däremot något som kräver långsiktigt arbete med noggranna analyser och strategier, för att verkligen göra skillnad.
Låt dig däremot inte skrämmas av alla komplicerade ord och åtgärder. Vi hjälper dig på vägen! Genom att följa några enkla steg nedan, kan du komma igång med att optimera på egen hand, utan någon teknisk förkunskap. Vi pratar on-page optimering, om innehåll och texterna på din hemsida. Som tidigare nämnt är det webbplatsens text och innehåll som främst påverkar din rankning i Googles sökmotor.
Var börjar jag?
För att säkerställa att du jobbar i rätt riktning bör du göra en analys av målgruppen, det vill säga dina kunder. Vilka vill du nå? Lär känna dem. Fundera på vad dina potentiella kunder söker på för att hitta till din hemsida. Genom att noggrant analysera webbplatsen kan du få fram information som talar om för dig hur sökbeteendet ser ut.
Här finns det mängder med olika analysverktyg att använda sig utav, välj det som känns mest bekvämt för dig och din nivå. Vill du ha mycket bra information om din webbplats, är Google Analytics ett utmärkt verktyg för att få mycket insikt om hur besökarna rör sig på hemsidan. Denna analys kommer att hjälpa dig på vägen med det kommande arbetet och kommer också göra nästa steg mycket enklare att genomföra.
Vilka sökord ska jag använda?
När du har identifierat din målgrupp och identifierat deras sökbeteende, blir det lättare att veta vilka sökord du bör fokusera på, eftersom du vid detta laget vet vad och hur dem söker! Använd dig av Googles egna verktyg Sökordsplaneraren i Google Ads, för att se genomsnittligt antal sökningar och även konkurrensen på dina utvalda sökord. Det talar om hur bra dina sökord är att optimera för.
Nu ska du använda dina sökord och optimera hemsidan. Tänk på att dessa sökord som du valt ut även ska matcha innehållet på hemsidan.
Nu när du nu gjort en sökordsanalys och tagit dig hela vägen hit, börjar arbetet!
Var ska jag placera mina sökord?
Nu när du har tagit fram dina sökord, är det viktigt att veta hur man ska använda dem. Ska orden peppras in i varje mening i dina texter på hemsidan? Nej, Google förstår mer än så. Här ska du alltid utgå från kundens bästa, att skriva för besökaren. Inte för Google. Mycket handlar om att du ska ha en informativ och unik text på din sida, försök att ge dina besökare en bra upplevelse som möjligt!
Men vad är då skillnaden att skriva en sökmotoroptimerad text i jämförelse med en vanlig text? Det är en fråga som många ställer sig, hur ska man tänka? Om du utgår från att skriva för besökarens bästa samt så informativt som möjligt, har du kommit en lång väg. Men, se till att du inte glömmer att inkludera dina sökord.
Nedan punktar vi upp några enkla saker du kan ha i åtanke när du optimerar innehållet på din hemsida:
- Markera ut H1 till H6, olika storlekar på rubriker gör det enklare för läsaren att hitta. Genom att markera ut olika rubriker visar du även för Google vad sidan handlar om. Se till att du endast har en H1 per sida, där du inkluderar ditt sökord.
- Använd dina utvalda sökord och inkludera dem i texten. Använd gärna synonymer och olika böjningar. Tänk på att texten ska innehålla sökorden med en lagom intervall, det ska inte vara jobbigt att läsa.
- Texten bör vara väl formaterad, använd dig av stycken och avdelare för att underlätta för läsaren, även fetstilt och kursiverat.
- Utifrån SEO synpunkt så föredrar Google långa texter, men skriv inte mer än nödvändigt. Tänk på att det ska vara unikt och informativt.
- Undvik duplicerat innehåll. Skriv unikt innehåll som inte tidigare lästs av Google.
Metabeskrivning och titel-taggar
Varje sida på din hemsida bör ha en unik titel-tagg och metabeksrivning. Nedan har du en printscreen på hur ett sökresultat ser ut i Google. Det är här vi hittar både titel-taggar och metabeskrivningar.
Den blå länken som ni ser ovan är vad som kallas titel-tagg. Nedan ser vi en grå text, vilket är det som kallas för just metabeskrivning. Dessa två beskrivningar visas i varje sökresultat.
Vi rekommenderar att skriva en unik titel och beskrivning för varje undersida på din hemsida. Om du inte själv medvetet skriver ovanstående, kommer Google automatiskt att välja ut lämpliga, och det är inte säkert att det blir det som du själv önskar att det ska stå.
Följ nedanstående tips när du skriver titel-taggar:
- Beskriv vad sidan huvudsakligen handlar om.
- Skriv sökord så tidigt som möjligt.
- Använd ditt sökord på ett naturligt sätt. Upprepa inte sökordet för många gånger.
- Besökaren ska vilja klicka på länken, så försök att skriva den så attraktiv och “klickbar” som möjligt.
- Använd max 60 tecken.
- Skriv en unik per sida.
Följ nedanstående tips när du skriver metabeskrivning:
- Tänk att det skall vara en kort sammanfattning av vad sidan handlar om.
- Bör vara mellan 50 till 155 tecken.
- Skriv inbjudande samt inkludera ditt sökord.
- Skriv en unik per sida.
Bilder och alt-text
Alt-text är en beskrivning av vad en specifik bild handlar om, utan dessa har Google svårt att läsa av informationen och syftet med bilden.
Skulle det vara så att bilden av någon anledning inte visas, kommer din alt-text att visas istället. För att bildoptimera bör du skriva alt-text på alla dina bilder på webbplatsen, och även ändra dina bilders filnamn. Det förekommer fall, då bilder heter något i stil med: "DC0056.jpg" Detta filnamn ovan hjälper inte Google att förstå vad bilden innehåller för information. Använd istället beskrivande filnamn som är relevant till vad bilden innehåller, och skriv matchande alt text till.
Varför bör man bildoptimera?
- Du kan dyka upp i bildsökningar.
- Google förstår syftet och informationen bakom dina bilder.
En liten inblick i SEO
Vi hoppas att du har kommit till lite klarhet vad SEO innebär. Skulle ni vilja veta mer om vårt arbete med sökmotoroptimering tveka inte på att höra av er, så svarar vi gärna på dina frågor.
Lycka till!