Sökmotoroptimering on-page

2019-05-27 08:00:00

Sökmotoroptimering eller på engelska kallat Search Engine Optimizing, är för många något invecklat och komplicerat. Det är ett samlingsnamn för olika metoder och tekniker för att hamna högt upp i det organiska sökresultatet i sökmotorer, såsom Google. Det finns många olika sätt att optimera din hemsida på. Det kan vara on-page, on-site och off-page men vi börjar med det som vi kallar för on-page, med text och innehåll. För att lyckas med sökmotoroptimering handlar det i grund och botten om att ha en användarvänlig hemsida med kvalitativt och unikt innehåll. Men sökmotoroptimering är däremot något som kräver långsiktigt arbete med noggranna analyser och strategier, för att verkligen göra skillnad.
Låt dig däremot inte skrämmas av alla komplicerade ord och åtgärder. Vi hjälper dig på vägen! Genom att följa några enkla steg nedan, kan du komma igång med att optimera på egen hand. Utan någon teknisk förkunskap. Vi pratar on-page optimering, om innehåll och texterna på din hemsida.

Som tidigare nämnt är det webbplatsens text och innehåll som främst påverkar din rankning i Googles sökmotor.

 

Var börjar jag?

För att säkerställa att du jobbar i rätt riktning bör du göra en analys av målgruppen, dina kunder. Vilka vill ni nå? Lär känna dem. Fundera på vad dina potentiella kunder söker på för att hitta till din hemsida. Genom att noggrant analysera webbplatsen kan du få fram information som talar om för dig hur sökbeteendet ser ut.
Här finns det mängder med olika analysverktyg att använda sig utav, välj det som känns mest bekvämt för dig och din nivå. Vill ni ha mycket bra information om hur er webbplats, är Google Analytics ett utmärkt verktyg för att få mycket insikt om hur besökarna rör sig på hemsidan.
Denna analys kommer att hjälpa dig på vägen med det kommande arbetet.
Genom en noggrann analys kommer nästa steg vara mycket lättare att genomföra.

 

Vilka sökord skall jag använda?

När du har identifierat din målgrupp och tagit fram deras sökbeteende, blir det lättare att veta vilka sökord du bör fokusera på, eftersom att du vid detta laget vet vad & hur dem söker! Använd dig av Googles egna verktyg Sökordsplaneraren i Adwords, för att se genomsnittligt antal sökningar och även konkurrensen på dina utvalda sökord.. Det talar om hur bra dina sökord är att optimera för.
Nu skall du använda dina sökord och optimera hemsidan för- Tänk på att dessa sökord som du valt ut även skall matcha innehållet på hemsidan!
Nu när du nu gjort en nyckelordsanalys och tagit dig hela vägen hit, börjar arbetet!

 

Var ska jag placera mina sökord?

Nu när du har tagit fram dina sökord, är det viktigt att veta hur man skall använda dem. Ska orden peppras in i varje mening i dina texter på hemsidan? Nej, Google förstår mer än så. Här skall du alltid utgå från kundens bästa, att skriva för besökaren. Inte för Google. Mycket handlar om att du skall ha en informativ och unik text på din sida, försök att ge dina besökare en bra upplevelse som möjligt!

Men vad är då skillnaden att skriva en sökmotoroptimerad text i jämförelse med en vanlig text?  Det är en fråga som många ställer sig, hur skall man tänka?
Om du utgår från att skriva för besökarens bästa samt så informativt som möjligt, har du kommit en lång väg. Men, se till att du inte glömmer att inkludera dina sökord.  

Nedan punktar vi upp några enkla saker du kan ha i åtanke när du optimerar innehållet på din hemsida

  • Markera ut H1 till H6, olika storlekar på rubriker gör det enklare för läsaren att hitta. Genom att markera ut olika rubriker visar du även för Google vad sidan handlar om. Se till att du endast har en H1 per sida, där du inkluderar ditt sökord.
  • Använd dina utvalda sökord och inkludera dem i texten. Använd gärna synonymer och olika böjningar. Tänk på att texten skall innehålla sökorden med en lagom intervall, det ska inte vara jobbigt att läsa.
  • Texten bör vara väl formaterad, använd dig utav stycken och avdelare för att underlätta för läsaren, även fetstilt och kursiverat.
  • Utifrån SEO synpunkt så föredrar Google långa texter, men skriv inte mer än nödvändigt. Tänk på att det skall vara unikt och informativt.
  • Undvik duplicerat innehåll. Skriv unikt innehåll som inte tidigare lästs av Google.

 

Meta description och title tags

Varje sida på din hemsida bör ha en unik title tag och meta description. Nedan har du en printscreen på hur ett sökresultat ser ut i Google. Det är här vi hittar både title tags och meta description.

Den blå länken som ni ser ovan är vad som kallas title tag. Nedan ser vi en grå text, vilket är det som kallas för just meta description. Dessa två beskrivningar visas i varje sökresultat.

Vi rekommenderar att skriva en unik titel och beskrivning för varje undersida på din hemsida. Om du inte själv medvetet skriver ovanstående, kommer Google automatiskt att välja ut lämpliga, och det är inte säkert att det blir det som du själv önskar att det ska stå.

Följ nedanstående tips när du skriver title tags:

  • Beskriv vad sidan huvudsakligen handlar om
  • Skriv sökord så tidigt som möjligt
  • Använd ditt sökord på ett naturligt sätt. Upprepa inte sökordet för många gånger
  • Besökaren ska vilja klicka på länken, så försök att skriva den så attraktiv och “klickbar” som möjligt.
  • Använd max 60 tecken
  • Skriv en unik per sida

 

I September 2009 gick Google ut med att man inte längre rankas efter vad som skrivs i dina meta descriptions, men vi anser att man bör lägga tid och energi på att skriva bra och klickbara beskrivningar. När en hemsida får bättre klickfrekvens, kan det hjälpa att ranka bättre. Genom att ha bra beskrivningar kan man alltså locka fler till att klicka, vilket ger positiva effekter.

Följ nedanstående tips när du skriver meta descriptions:

  • Tänk att det skall vara en kort sammanfattning av vad sidan handlar om.
  • Bör vara mellan 50 till 300 tecken
  • Skriv inbjudande samt inkludera ditt sökord
  • Skriv en unik per sida

 

Bilder och alt text

Alt text är en beskrivning av vad en specifik bild handlar om, utan dessa har Google svårt att läsa av informationen och syftet med bilden.
Skulle det vara så att bilden av någon anledning inte visas, kommer din alt text att visas istället.
För att bildoptimera bör du skriva alt-text på alla dina bilder på webbplatsen, och även ändra dina bilders filnamn.
Det förekommer fall, då bilder heter något i stil med: "DC0056.jpg"
Detta filnamn ovan hjälper inte Google att förstå vad bilden innehåller för information.
Använd istället beskrivande filnamn som är relevant till vad bilden innehåller, och skriv matchande alt text till.

Varför bör man bildoptimera?

Du kan dyka upp i bildsökningar.
Google förstår syftet och informationen bakom dina bilder

 

En liten inblick i SEO...

Vi hoppas att du har kommit till lite klarhet vad SEO innebär... såklart finns det mycket mer av alla tekniker och metoder som vi kunde tagit med. Men för att hålla det enkelt, kan vi börja här.

Skulle ni vilja veta mer om vårt arbete med sökmotoroptimering på MEGAWEBB tveka inte att höra av er, så svarar vi gärna på dina frågor!

 

Lycka till!

Tänk på att "om oss" fliken är en viktig del till att presentera ditt företag med. Många företag gör enkla misstag när det gäller att skriva sin sida "om oss". Läs igenom denna guiden och lär dig hur du effektiviserar din presentation!

Att ha i åtanke när man skriver sidan om oss är att det är den, näst efter startsidan, mest lästa fliken på en hemsida. Detta betyder kort och gott att en bra sida om företaget gör kunder samt potentiella kunder tryggare, och detta ger även chans till att fler kunder väljer just ditt företag framför något annat.

Att tänka på innan man startar skrivandet är att man skall tala till en person, alltså i du-form. Vi talar helt enkelt med den som läser texten. Man talar också till en person, det många gör är att dom håller sin sida om företaget alldeles för formell och strikt. Eftersom det är en person man talar till bör en presentation vara mer personlig. Skriv utifrån dig själv hur du är som person och få läsaren att "lära känna" dig genom texten.

 

I texten är det viktigt att ha med några punkter, medans andra helst inte borde finnas med överhuvud taget. Vi tar några exempel:

  1. Berätta om något ni har gjort som ni är stolta över och visa upp detta, och gör inte som många andra företag, att bara berätta om hur bra de är.
  2. Säg varför man skall välja just dig, vad är nischen som gör er specifika? (Behöver inte vara något unikt mer än tex extra bra service, låga priser eller er exceptionella kvalitet)! Och hoppa över vad företaget gör för detta har kunden koll på när de uppsöker er sida och vanligtvis framgår detta av startsidan.
  3. Personlighet, skrev vi om tidigare. Visa gärna bilder på personalen eller delar av personalen där varje anställd skriver några rader om sig själv under bilden.
  4. Håll sidan uppdaterad. Gammalt är inte lockande, ny information ger fler läsare och intressantare läsning. Ett alternativ till detta kan vara en datumstämpel när sidan uppdaterades senast, någonstans diskret på sidan.
  5. Avslutningen, när den potentiella kunden är klar med den trevliga läsningen på er sida så gäller det att fånga personen. Vart går jag vidare? Skapa en länk, kontakta oss formulär eller skriv att de skall ringa upp er och lämna ert telefonnummer på sidan.
     

Exempel på bra meningar:

  • Har du problem med att göra en egen hemsida? I så fall hjälper vi dig genom vår antal års erfarenhet. Här är exempel på vad vi åstadkommit innan (ev länk, eller bild).
  • Vår kund "någon" var inte nöjd med sin hemsida och ville få fram en ny hemsida utan att behöva lägga så mycket tid själv och till ett bra pris. Vi hjälpte hen, detta blev resultatet och hen blev jätte nöjd. (Ev länk, eller bild)
  • På företaget har vi "xx" antal anställda med "xx" antal års erfarenhet. Vi jobbar ständigt med ny kunder och är redo för ditt samtal när du behöver hjälp med din hemsida.
  • Kontakta oss när du känner att du är i behov av våra tjänster på telefon "xxx-xxx xxx", eller besök vår "kontakta oss flik"/"webbshop" för att finna vad du söker.

 

Detta var enkla tips för att göra din presentation på hemsidan bättre och mer läsvärd, Lycka till!

Alla förstår säkert att en hemsida är bra för ett företag då det är lätt marknadsföring och lätt för potentiella kunder att finna dina kontaktuppgifter och eventuella produkter eller tjänster. Men vad är det egentligen som gör att kunden skall stanna kvar på din hemsida när den hittat hit?

Du har kort tid på dig, från att kunden hittat din länk på en sökmotor eller på annat marknadsföringsvis. Du har ungefär Fem sekunder på dig att locka en helt ny potentiell kund till att antingen, stanna kvar på din hemsida, eller backa tillbaka och hitta någon konkurrent! Men, du har fördel, för när kunden väl är inne på din sida så kan du fånga kunden! Läs igenom denna guiden för att enkelt skapa en hemsida som får kunderna att stanna upp på just ditt företag!

Så, med denna vetskap, hur får vi då kunden att stanna kvar på dessa få sekunder? Jo det finns flera saker man bör tänka på, men framförallt, strukturen och designen! En ny kund vill ha ett proffesionellt bemötande och det skall vara lätt och enkelt att hitta vidare till det kunden söker! Stora bilder, flera större rubriker med intressant infromation som är kortfattad och lättläst, här följer ett exempel.

  • Bra rubrik på företagsnamn, lätt meny för att enkelt hitta vidare på sidan efter kunden är fångad.
  • Lättlästa stora rubriker där man direkt kan klicka vidare till i detta fallet företagets tjänster!
  • Kort men effektiv text med ett STORT erbjudande till höger vilket lockar målgruppen direkt när kunden kommer in på hemsidan.
  • Kunden har nu funnit hemsidan mer intressant och med tanke på den korta texten längre ner tar det inte långt tid för kunden att läsa även denna för att senare vara intresserad av att blicka vidare in på hemsidan!

 

Detta är de viktigaste bitarna för att få kunden att stanna på just din sida!

Lycka till med er hemsida och kontakta oss gärna vid frågor!

Varför bilder på hemsidan?

Bilder finns på din hemsida av fler än en anledning och, tro det eller ej, dom är inte bara där för att lyfta designen. En bild gör det lättare att minnas både företag, visioner, personal och produkter i större utsträckning än bara ord. En annan anledning är något som kallas ”sökmotoroptimering”. Kort och gott så handlar det om att hitta dig lättare på internet via tex. Google eller andra sökmotorer, vi kommer till detta senare i texten.

Godkända bilder, Storlek och Format.

Första tanken gällande bilder till din hemsida kan vara, ”Det är väl bara att ta en bild och ladda upp!?”, både ja och nej. Det går bra att ta en bild som du tagit själv och ladda upp direkt på din hemsida. Men om du vill ha en bra bild som passar där den skall ligga och som skall laddas snabbt så krävs lite bakgrundsarbete. Här kommer några tips gällande bilder till din hemsida. 

Det första man kanske ställer sig till är, vilka bilder är okej att publicera och vilka är inte okej? Om man till exempel googlar ”bilder till hemsida” får man upp flera sidor med högupplösta bilder som man kan använda till sin hemsida, allt från gratisbilder till bilder för flera tusen kronor styck. Att plocka bilder från google är i många fall inte okej då dessa kan vara copyright-skyddade av ägaren och får ej publiceras av annan användare. Det bästa, mest personliga och billigaste sättet att skaffa bra bilder är om man har en egen kamera och kan ta egna snygga bilder av sina produkter, tjänster eller personal. Mer tips om egna bilder följer längre ner! 

Högupplösta bilder betyder att bilderna är stora och inte blir suddiga om man ändrar storlek på bilden. I detta fallet är det bättre att ta en större bild än vad man behöver än tvärt om, då större bilder går att förminska utan att de blir förstörda. Om man istället väljer en för liten bild och förstorar riskerar bilden att bli pixlig och suddig. 

Om man har valt en stor bild till sin sida, som är mycket större än man behöver är det bra att skära ner den, även när man sparar ner bilden från sitt bildredigeringsprogram ska man tänka på att inte välja den bästa kvalitén. Detta för att skillnaden mellan den högsta kvalitén och den lite lägre inte är märkbar för ögat men däremot är oerhört mindre för datorn/hesmidan att ladda. Kort sagt, mindre bilder går snabbare att ladda och är därför lämpliga till hemsidor, men för små bilder är för dålig kvalité för att ha på din hemsida. Därför får man här hitta ett bra mellanting!

Filformat som oftast används till hemsidor är PNG och vanliga JPEG – filer, då de är lätta att ladda och inte tar någon onödig kraft på hemsidan. JPEG är det vanligaste filformatet som fungerar bra med mycket färger och ger en känd bra kvalité för en bild. Att välja filformat PNG kan vara bra om du skall ha en bild med transparent bakgrund. Detta förekommer ofta vid bilder på logotyper eller texter som är skapade som bild.

 

Vilka bilder till vad och varför?

Vilka bilder?

”Snyggast bilder säljer bäst!?” Nej, så enkelt är det inte... Att ge kunden en bild av den verkliga situationen är vad det handlar om, bilden skall berätta om och ge både ett mer seriöst, verklighetsbaserat och realsitiskt intryck. Kunden vill se att det är människor som skapar företaget och inga perfekt redigerade ”skyltdockor”. 

Egna bilder

Har du tänkt att ta egna bilder på dina produkter så är det utmärkt. Detta inte minst för att det inte kostar en krona mer än din tid. Det är även ett lyft i kundens ögon att se ett kreativt företag som ansträngt sig till att ta egna bilder till sin hemsida. Och dessutom kan du vara helt utan oro för copyrightproblemen som kan uppstå på bilder från externa parter. 

Tänk på att ta dina bilder i en miljö där produkterna faktiskt finns eller kan finnas. Ge kunden en chans att på ett realistiskt sätt kunna se den realistiska bilden och möjligheten när kunden köpt just din produkt eller tjänst.

Sökmotoroptimering med dina bilder, Ja Tack!

Som du säkert vet när du tar egna bilder eller om du har laddat hem bilder från siter där bilderna är fria att använda så vet du hur filnamnen kan se ut. En digitalkamera döper sina bilder efter nummer exempelvis ”DSC_2554866.jpg” medans företag du laddar ner bilder från gärna har sitt företagsnamn i bildnamnet.

Frågan är då, ”Spelar detta någon roll, för mer än att man kanske vill ha lite namnstruktur på dina bilder?”. Ja det gör det faktiskt, vid en sökning via sökmotorer är det gratis sökord för dig att få med ett bildnamn på den/de bilder du laddar upp på din hemsida. För att därför sökordsoptimera dina bilder, så döp bilderna till något relevant som bilden innehåller. Exempelvis, har du e produkt på en lila kruka från märket ”märke” så är det bra att döpa bilden till ”Lila kruka märke” för att potentiella kunder som letar efter i detta fallet denna kruka ska falla in på din hemsida och på så sätt få en ”gratis” potentiell kund!

Fyll i formuläret så återkommer vi inom kort!

Vill du komma i kontakt med oss


Hantering av personuppgifter*